-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12979 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

اگر انسان مرجع تقليدي نداشته باشد اشكالي دارد؟



لازم است در ابتدا حوزه مسائلي كه در دين و شريعت مي بايد مورد تقليد واقع شود روشن گردد و آنگاه به اين مطلب بپردازيم كه عمل نكردن به دستورات مرجع تقليد چه حكمي دارد؟ و ...

سعادت بشر در اين جهان و جهان آخرت در گرو عمل به برنامه هاي اسلامي و تطبيق برنامه هاي روزمرّه در تمام زواياي آن - چه فردي و چه اجتماعي - بر قوانين نجات بخش اسلام مي باشد.

برنامه هاي اسلام به سه دسته تقسيم مي شود:

الف)- برنامه هاي اعتقادي (اصول دين)

ب)- دستورهاي عملي (فروع دين يا احكام)

ج)- مسائل رواني (اخلاق)

دستة اول: برنامه هايي هستند در رابطه با سالم سازي فكر و اعتقاد انسان، و مكلّف بايد نسبت به آنها يقين كند وآنها را از روي دليل بپذيرد و چون اين بخش از برنامه هاي اسلام اعتقادي است و نياز به يقين دارد، پيروي از ديگران (تقليد) در آنها راه ندارد گرچه مي توان از راهنمايي ديگران براي تحصيل به يقينبهرهمند گرديد.

دسته دوم: كه برنامه هاي عملي است، مشتمل بر بايدها و نبايدهايي است كه با انجام و ترك آنها (همراه با اعتقاد صحيح) اطاعت الهي تحقق مي يابد؛ مانند خواندن نماز و پرداخت زكات و پرهيز از غيبت و سرقت.

دسته سوم: برنامه هايي در رابطه با پرورش روح و سلامت روان آدمي است كه شيوه تقويت صفات پسنديده، مانند عدالت، سخاوت، شجاعت و عزّت در نهاد انسانها و مبارزه با صفات ناپسند و زشت مثل حسد، بخل، نفاق را بيان مي كند.

كتب فقهي كه با تلاش شبانه روزي دانشمندان اسلامي به رشته تحرير درآمده دربردارنده دسته دوم از مسائل ديني است كه احكام نام دارد.

شخص مكلف براي شناخت و پي بردن به آن امر و نهي ها، بايد اجتهاد كند و به منابع مربوط به آنها دست يابد يا از كسي كه با اجتهاد احكامرا استنباط كرده تقليد كند و يا به احتياط عمل نمايد. و اين مهم يعني تقليد در زمان غيبت كبري، به حكم حديث شريف من كان مِن الفقهاء ...بركساني كه توانايي فهم و استنابط احكام دين را ندارند واجب است.

اما با اين مقدمه بپردازيم به سؤال شما دوست گرامي، از آنجا كه تقليد جاهل از عالم در احكام، بر بيشتر افراد جامعه واجب است، لذا ترك آن نيز گناه كبيره است و عقوبت دارد. در كتاب گناهان شهيد دستغيب، سي و نهمين گناه از گناهان كبيره ترك يكي از واجبات است. چنانچه در كتاب صحيفه عبدالعظيم (ع) از حضرت جواد و حضرت رضا و حضرت كاظم و حضرت صادق (ع) است كه مي فرمايد: ترك كردن چيزي از آنچه خدا واجب فرموده، گناه كبيره است از جمله آياتي كه در آن سخت تهديد شده و وعده عذاب بر مخالفت امر وجوبي خداوند شده، در سوره نور است كه مي فرمايد: بايد بترسند كساني كه از اطاعت امر خدا مخالفت مي ورزند كه به انسان بلائي برسد يا عذاب دردناكي]الف[

در باب اهميت اداي واجبات، روايات بسيار رسيده، از آن جمله پيغمبر اكرم (ص) مي فرمايد: خداوند شب معراج به من فرمود: نزديك نمي شود بنده اي از بندگانم به من به چيزي مانند عمل كردن به آنچه بر او واجب كرده ام.]ب[ و نيز فرمود: به واجبات عمل كن تا با تقواترين مردم باشي.]ج[ و در روايت ديگر فرموده بهترين مردم خواهي بود.]د[

عمل انسان مكلف در حوزة احكام دين بايد بر اساس دستور شارع مقدس باشد و دستيابي به نظر شارع مقدس جز ا زراه تقليد و يا اجتهاد و يا عمل بر احتياط ممكن نيست.









منابع و مآخذ:

الف) سوره مباركه نور/ آيه 63

ب) كافي، ج2، ص82

ج) كافي، ج2، ص83

د) گناهان كبيره، شهيد دستغيب، ص242

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.